Cookie Maestro | De Ultieme AVG Oplossing Voor Je Website Cookies

Waarom Cookie Maestro?

30 augustus 2018
Cookie Maestro

Sinds de invoering van de AVG wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) op 25 mei 2018 is de discussie rondom het wel of niet mogen plaatsen van cookies weer op gang gekomen. In dit artikel gaan we in op de regels zoals ze op dit moment gelden rondom cookies.

Wat de Rijksoverheid over cookies zegt

Websites moeten bezoekers toestemming vragen voor plaatsing van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die websites na uw bezoek plaatsen op uw computer, smartphone of tablet. De cookiewet maakt een uitzondering voor cookies die niet privacygevoelig zijn. Bijvoorbeeld voor cookies die bezoekersaantallen bijhouden. (Bron)

“ Een website moet bezoekers om toestemming vragen vóórdat cookies geplaatst mogen worden”

Voor welke soort cookies is toestemming nodig?

Voor cookies die geen of weinig inbreuk op de privacy maken, is geen toestemming van de bezoeker nodig. Dit zijn vaak cookies die een website beter laten werken. Het gaat bijvoorbeeld om:

Analytische cookies

Websites gebruiken analytische cookies om bijvoorbeeld bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen zij beter inzicht in het functioneren van de website. Analytische cookies hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn nodig om een dienst of webshop te laten functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld bestanden die bijhouden wat er in een winkelwagentje zit.


Tracking cookies: altijd toestemming vereist!

Websites moeten altijd uw toestemming vragen om cookies te plaatsen die inbreuk maken op uw privacy. Vaak gaat het dan om ‘tracking’ cookies. Deze cookies houden individueel surfgedrag bij en stellen profielen op om bijvoorbeeld gerichte advertenties mogelijk te maken.

We weten dus dat we niet zonder meer alle cookies mogen plaatsen. Maar wat zijn dan voorbeelden van Tracking cookies? Dat zijn er meer dan je denkt!

YouTube

Als je een YouTube video op je website plaatst op de manier zoals YouTube dat aanbiedt (iframe), dan wordt de video feitelijk ingeladen van een externe website. Vrij logisch. Echter, die website heeft alle controle voor het plaatsen van cookies. En dat is ook wat YouTube doet. Het plaatst tracking cookies via jouw website op de computer van je website bezoeker.

Facebook Pixel

De Facebook pixel is letterlijk een onzichtbare pixel op je website. Deze pixel wordt vaak op websites geplaatst om bezoekers van doelgerichte advertenties te voorzien op Facebook. Bijvoorbeeld: Je verkoopt fietsen in je webshop. Je kunt door middel van Facebook remarketing dan een advertentie van een specifieke fiets tonen in Facebook die door de gebruiker op jouw website is bekeken. Een goed voorbeeld van een tracking cookie.

Google Analytics?

Over de implementatie van Google Analytics op je website is veel discussie. Valt Google Analytics onder de statistische cookies? Of onder de tracking cookies?

Feit is dat Google Analytics (zonder aanpassingen), het IP adres van jouw website bezoeker opslaat in haar systemen. Een IP adres is een persoonsgegeven waarmee iemand te traceren is. Medewerkers van Google hebben standaard toegang tot die gegevens, en daarom denken wij dat Google Analytics niet zonder meer onder de statistische cookies valt. Er zijn online diverse handleidingen te vinden om Google Analytics in te stellen zodat a) het IP adres van je bezoeker 'onherkenbaar' wordt doorgestuurd naar Google Analytics, en b) je aan kunt geven dat gegevens uit jouw Google Analytics account niet gebruikt mogen worden voor andere doeleinden.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft hier een handleiding voor gemaakt.

En vele, vele meer...

Google, bijvoorbeeld, leeft van advertenties. Veel diensten van Google maken gebruik van tracking cookies. Denk aan AdWords, Double Click, YouTube (zoals hierboven genoemd), enzovoorts. Maar ook marketing tools zoals HubSpot maken gebruik van tracking cookies om het gedrag van website bezoekers te volgen.

Waar helpt Cookie Maestro mee?

Cookie Maestro is een dienst waarmee je een cookiemelding voor je website kunt maken én Cookie Maestro probeert het je zo makkelijk mogelijk te maken om de zogenaamde tracking cookies ook pas te plaatsen als je bezoeker daar toestemming voor gegeven heeft.

Meld je je website aan bij Cookie Maestro, dan kun je gebruik maken van onder meer deze functies:

Cookie Melding

Je kunt eenvoudig een cookiemelding maken, stylen en van je eigen teksten voorzien. Deze melding kun je op je website plaatsen. We hebben specifieke ondersteuning voor Google Tag Manager, WordPress en alle overige websites.

Cookie Monitoring

Je website wordt direct na aanmelding (en daarna maandelijks) gescant op cookies. Een overzicht van gevonden cookies zijn direct zichtbaar in je dashboard.


Tracking Cookies

Cookie Maestro geeft je de handvatten om de tracking cookies (Marketing cookies) op je website tegen te houden totdat je website bezoeker akkoord gaat met het plaatsen van cookies.

Cookie Verklaring

Cookie Maestro geeft je de mogelijkheid om heel eenvoudig een lijst van alle gevonden cookies in je website op te nemen. Bijvoorbeeld in je Cookiebeleid of Privacy Policy.